| יחיד | רבים |
כתיב מלא י' | | ויקרא כו, כב וְנָשַׁמּוּ דַּרְכֵיכֶם : דברים כח, כט וְלֹא תַצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶיךָ ישעיהו נה ח-ט וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי ... גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם ישעיהו נח, יג וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ |
כתיב חסר | בראשית יט, ב וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם בראשית כד, מ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ יהושע ב, טז וְאַחַר תֵּלְכוּ לְדַרְכְּכֶם מלכים א פרק יט פסוק טו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ תהלים כז, יא הוֹרֵנִי יְדֹוָד דַּרְכֶּךָ | שמות לג, יג הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ יהושע א, ח כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ תהלים פרק קיט פסוק לז בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי: |
מה מבדיל בין צורת הרבים והיחיד של "דרך"?
בכתיב: נראה כי כל כתיב מלא מוכרח להיות רבים, אך יש כתיבים חסרים (כגון שמות לג, יג) שלפי הניקוד הן צורות רבים (בדומה לדברים כח, כט).
בניקוד: מה בין "דַּרְכֵיכֶם" ל"דַרְכְּכֶם"? ישנם שני הבדלים:
א. דיגוש או הרפיה של כ' הראשונה לאחר השווא ה"מרחף".
ב. הניקוד של כ' הראשונה: תנועת צירי (מלא) או שווא (נע).
E היש קשר בין שני הבדלים אלה?
E מה דין מי שטועה וקורא "דַּרְכֵּיכֶם" במקום "דַּרְכֵיכֶם", או "דַרְכְכֶם" במקום "דַרְכְּכֶם" – האם נחשב שינוי משמעות?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה