בנו הוא הרב מרדכי רבינוביץ, מחבר ספרי "צפה הצפית" על מסכת מגילה ועל ערוך השולחן.
בנו הוא הרב מרדכי רבינוביץ', מחבר ספרי "צפה הצפית" על מסכת מגילה ועל ערוך השולחן, ועוד.
הלכך, בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי/גוי - לישתמיט מיניה באב דריע מזליה, ולימצי נפשיה באדר דבריא מזליה.
סינופסיס בטורים עבור: תענית דף כט עמוד ב
דפוס וילנא | דפוס ונציה (ר"פ - רפ"ג) | דפוס פיזרו (רס"ט - רע"ו) | כתב-יד הספריה הבריטית 400 | כתב-יד מינכן 140 | כתב-יד מינכן 95 | כתב-יד גטינגן 3 | T-S F 4.41 |
אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמר רב פפא הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי לישתמיט מיניה באב דריע מזליה ולימצי נפשיה באדר דבריא מזליה | אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמר רב פפא הילכך בר ישראל דאית ליה דינ' בהדי גוי לישתמיט מיניה באב דריע מזליה ולימצי נפשי באדר דברייא מזליה | אמ' רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמ' רב פפא הילכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי גוי לישתמיט מיניה מאב דריע מזליה ולימצי נפשי באדר דברייא מזליה | אמ' רב יהוד' בריה דרב שמו' בר שילת משמיה דרב כשם משנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבים בשמחה הילכך האי ב(ת)[ר] יש?ר?' ?ד?א.. ....... ..?ה? דינא בהדי גו.. ................... בא.. .
| אמ' רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם ((.......... ..)) [כ]{שמשנכנס} אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמ' רב פפא הילכך האי בר ישראל דאית ליה דינא בהדי(..) גוי באב נשתמיט ליה [דריע מזליה] ?[???] באדר ליזיל בתריה [דבריא מזליה] | אמ' רב יהוד' ברי' דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמ' רב הילל האי בר ישראל דאית ליה דינא בהדי גוי באב נשתמיט' ליה דרעיע ליה מזליה באדר ליזיל בהדיה דברי מזליה | אמ' רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שממעטין בשמחה משנכנס אב כך מרבין בשמחה משנכנס אדר אמ' רב פפא הילכך האי בר ישראל דאית ליה דינא בהדי גוי באב דריע מזליה לישתמיט ליה (עד) [באדר] ליזיל [בהדי] דברי מזליה | אמ' רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת מש' דרב כשם משנכנס אב () ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה אמ' רב פפא הילכך האי בר ישר' דאית ליה דינא בהדי גוי נשמיט מניה באב דריע מזאליה ולא מצלח באדר ניזיל בהדיה לדינא דגבוה מזאליה |
והנה נוסח הלכה זו בספרי פוסקים, ע"פ הנוסח בפרויקט השו"ת:
רי"ף מסכת תענית דף ט עמוד ב + רא"ש מסכת תענית פרק ד סימן לב
הלכך האי בר ישראל דאית ליה דינא בהדי עובד כוכבים
האגודה מסכת תענית פרק ד סימן יט
בר ישראל דאית ליה דינא בהדי כותי
האגודה מסכת מגילה פרק א סימן ו
ומאן דאית ליה דינא בהדי כותי ליזל באדר
טור אורח חיים סימן תקנא
ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי עו"ג לישתמוט מיניה דריע מזליה
בית יוסף אורח חיים סימן תקנא אות א ד"ה משנכנס אב
... ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי גוי לישתמיט מיניה דריע מזליה.
שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנא סעיף א
ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי כותי, לישתמיט מיניה דריע מזליה
קיצור שולחן ערוך סימן קכב סעיף ז
ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי אינו יהודי, לשתמיט מיניה משום דריע מזליה
בן איש חי שנה ראשונה פרשת דברים סעיף א
בר ישראל דאית ליה דינא בהדי עכו"ם
במקור אחד מצאתי שהגוי הושמט לגמרי:
ספר המנהגים (טירנא) חודש תמוז ד"ה הגה: באיכה
... ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי לישתמיט מיניה דריע מזליה. א"ח, גי'. [=גיליון?]
5. כידוע, "ערוך השולחן" צונזר קשות מאימת שלטון הצאר. הלכה זו הובאה כך:
ערוך השלחן או"ח סימן תקנא סעיף ט
האי בר ישראל דאית ליה דינא בהדי א"י, לשתמיט מיניה כל החדש דריע מזלא...
ערוך השלחן או"ח סימן תרפו סעיף ו
מאן דאית ליה דינא בהדי מצרי, לידייניה עמיה באדר דהוא חדש מוצלח וטוב ובריא מזליה.
במבוא הובטח: "סולקו כל השינויים שנעשו מפני אימת הצנזורה", ואכן בעמ' 40 הוער "מצרי", ונוסח הפנים שונה.
ברם, במקום לתקן את שיבוש הצנזור ולהדפיס כנוסח התלמוד, שונה לנוסח מצונזר אחר: מאן דאית ליה דינא בהדי עכו"ם
גם אם לא להחזיר את לשון חז"ל ולכתוב "בר ישראל דאית ליה דינא בהדי גוי", במקרה זה ראוי לפחות להעתיק כאן את נוסח ההלכה ב"ערוך השולחן" בהלכות ט' באב (סימן תקנא סעיף ט), כדי שלא יבואו לטעות שהלכה זו נוגעת רק לגוים שמשתחוים לשמש ולכוכבים.
חודש טוב לכל עם ישראל!